The lost art of handwritten letters



 




     Leen Huet (fotograaf Frank Toussaint)

‘Heeft de e-mail een eind gemaakt aan ons papieren bestaan, zoals de beeldcultuur komaf maakte met het medium radio?’

Auteur en kunsthistorica Leen Huet wilt de briefschrijfkunst in deze digitale tijd doen herleven. Huet probeert met de handgeschreven correspondentie nog zo goed mogelijk te bewaren. De brief is net als het dagboek, een met romantiek en sentiment omgeven genre, vindt zij.  “Zelfs kerstkaarten kan ik moeilijk wegdoen”.
Niemand die eraan twijfelt dat handgeschreven brieven worden ingeruild voor e-mails. Maar met   een e-mailtje bereik je niet hetzelfde als met een handgeschreven brief. Met een brief maak je een memorabele indruk. We vragen ons af of het briefschrijven een remedie kan bieden tegen de vluchtigheid en efficiëntie van digitale media.

Leen Huet blogt dagelijks over haar archivalische ontdekkingen. Huet verlangt naar de klassieke brievenromans en onvermoede vondsten. “Ik koester een schriftje met de liefdesbrieven van mijn betovergrootvader.” Maar ook de verloren briefwisseling tussen Rubens en Velázquez en haar eigen romans beschouwt zij als brieven. “Waaraan lang is gewerkt, die alle voorvallen, gedachten en onderstromen van een bepaalde periode in mijn leven bevatten, en die mogelijkerwijze hun lezers wel zullen vinden.”

De vertaler en bezorgster van de Brieven van Rubens heeft een bijzondere interesse voor het analoge schrijven. “Email en zelfs sms kunnen soms de brief vervangen qua intensiteit; dat zijn zeldzame momenten. In mijn mailbox ontvang ik nu geschreven berichten van mijn ouders, terwijl vroeger alles via de telefoon of onder zes ogen verliep.” Een handgeschreven brief met geduld, liefde en passie. Waar is die tijd gebleven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten