Social Media: van onschuldig babbelen tot verslaving

Jongeren kunnen tegenwoordig niet meer zonder hun smartphone. Hier zitten voordelen en nadelen aan. Je bent altijd op de hoogte, het is sneller en goedkoper. Maar social media gebruikers dragen constant de angst mee om maar iets te missen. Zelfs wanneer ze weer gezellig bijpraten met een fysieke vriend/vriendin zijn ze bij hun online vrienden. Stoppen is geen optie, want iedereen doet het zo.


Hoezeer ik het ook niet wil toegeven: ook ik ben verslaafd aan social media. Heel lang heb ik een telefoon gehad zonder internet, ik probeerde het zo lang mogelijk tegen te houden. Dit lukt nu niet meer. Als je geen smartphone hebt mis je te veel. Ook belangrijke dingen, zoals vergaderingen worden op Whatsapp besproken. Ik ben nogal chaotisch, vergeet afspraken of opdrachten voor een vak op te schrijven in mijn agenda. Maar oh, wat vind ik het dan fijn als iemand me eraan herinnerd via Whatsapp.

Wanneer ik met het openbaar vervoer reis, zie ik werkelijk waar één persoon die niet op zijn smartphone zit.
In de trein zie je niemand meer naar buiten staren, maar zijn de blikken gericht op tablets en smartphones. Aan de ene kant is het een zegen, aan de andere kant vreselijk irritant. - See more at: http://www.communicatieonline.nl/opinie/social-media-geniet-maar-gebruik-met-mate#sthash.uqPMF9di.dpuf
In de trein zie je niemand meer naar buiten staren, maar zijn de blikken gericht op tablets en smartphones. Aan de ene kant is het een zegen, aan de andere kant vreselijk irritant. - See more at: http://www.communicatieonline.nl/opinie/social-media-geniet-maar-gebruik-met-mate#sthash.uqPMF9di.dpuf
In de trein zie je niemand meer naar buiten staren, maar zijn de blikken gericht op tablets en smartphones. Aan de ene kant is het een zegen, aan de andere kant vreselijk irritant. - See more at: http://www.communicatieonline.nl/opinie/social-media-geniet-maar-gebruik-met-mate#sthash.uqPMF9di.dpuf
Deze persoon voelt zich kennelijk zo vrij als een vogel, want hij draagt geen schoenen. Niemand kijkt meer naar buiten, de blikken zijn gericht op tablets en smartphones. Ook ik ben mijn Instagram account voor de duizendste keer aan het checken, heb onzin gesprekken met mijn vriend en ben ook nog met iemand aan het praten via Messenger. Aan de ene kant is het een zegen, aan de andere kant vreselijk irritant. Zelfs de vriendinnen die tegenover mij zitten hebben geen interactie met elkaar. Af en toe zegt de één wat tegen de ander, maar ze moet eerst dan wel even haar oordopje uitdoen.

Sociale media brengen ons veel goeds, maar er zit ook een keerzijde aan. Wel vind ik het ontzettend vervelend wanneer ik met een vriendinnetje afspreek en zij zit continu op haar telefoon. Of wanneer ik even niet reageer op een berichtje krijg ik gelijk: "Is er iets aan de hand?" Alarmbellen! Is ze boos? Die continue druk brengt heel wat met zich mee, zucht.

En het fenomeen cyberpesten is ronduit afschuwelijk. Pesten krijgt door sociale media een extra dimensie. Ook thuis in de vertrouwde omgeving gaat het door. Bijvoorbeeld via een haatpagina op Facebook. Ik heb het gezien bij een vriendinnetje en dat vergeet je nooit. Facebook doet hier trouwens niets aan wanneer je een bericht rapporteer. Je krijgt dan een berichtje terug met: "Wij zien dit niet als pesten, contacteer nu de persoon hier". Wat een oplossing, Facebook.

Toch is uit onderzoek gebleken dat verslaving niet leidt tot een eenzaam bestaand zonder echte contacten met echte mensen.Uit de studie bleek dat de mate van afhankelijkheid van sociale media niet significant gerelateerd is aan alledaags contact met anderen, de mate waarin men met vrienden afspreekt en uitgaat en de tijd die men aan sociale activiteiten besteedt. Dat sociale media mensen asociaal zou maken, wordt dus helemaal niet door deze resultaten bevestigd.

Ondanks deze resultaten bepaalt de media steeds meer wat en wie je bent, jij zelf al lang niet meer. Geniet, maar met mate. Gooi niet alles op Facebook, want echt iedereen ziet het. Bij sollicitaties zul je hier last van hebben, Facebook gooit namelijk niets weg. Dus het blijft je hele leven online staan.  Creëer niets wat je niet hebt. Iedereen heeft tegenwoordig een leuk leven op social media. Feestjes hier en daar, maar niets is wat het lijkt. Deze mensen hebben ook echt wel eens een rotdag. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten